سایت دانش آموزان قره چپق

سخن بزرگان :

جدید ترین مطالب
آخرین مطالب سایت
کانال تلگرام سایت تبليغات در سایت تبليغات در سایت تبليغات در سایت

پاسخ فعالیت ها و کاربرگه های مطالعات اجتماعی هشتم

 

 

http://up.amirreza256.ir/up/amirreza256/images/5.gif

 

منبع:نیونت

توجه!

...از درس 1 تا 16 در پایین و از 17 تا درس 24 در لینک بالا...


درس 1                 

 

فعالیت 1صفحه : 3

الف : جلوه ها و شکلهایی از احساس مسولیت ، تعاون ، همکاری ، کمک به همدیگرو همفکری برای حل مشکلات
ب : احساس وظیفه و مسولیت و کمک کردن و پیدا کردن راه چاره برای حل مشکل و شرایط سخت و بد پیش آمده
پ : در ماجرای اول دوره درمان احمداقا طول می کشید- هزینه اش بیشتر می شد -علی ازنظر درسی ضعیف می
شد
در نتیجه خانواده احمد اقا دچار مشکلات فراوان دیگری نیزمی شد .در ماجرای دوم بوی بدو نامطبوع زباله ها
شهرک را فرا می گرفت و سبب بیماری مردم می شد در نتیجه اهالی شهرک دچار مشکلات فراوان دیگری نیزمی
شدند .
ت :خیر – اولا وظیفه ی انسانی ماست که در حل مشکلات به یکدیگر کمک کنیم و دوماُ ممکن است روزی برای خود
ما نیز چنین اتفاقی پیش بیایدو توقع و انتظار کمک داشته باشیم ، پس با کمک کردن ما احساس تنهایی نخواهند کرد
وبا کم شدن مشکلات به آینده امیدوار خواهند شد .
فعالیت 2صفحه : 6
خیر زیرا کارها بر دوش یک نفر می افتد و اونیز بخاطر تنها بودن باید تلاش بیشتری بکند تا همه کارها را بخو
بی کمک درسی به خواهر و برادر کوچکتر – همکاری درهنگام پذیرایی از میهمان ها کمک درسی به خواهر و
برادر کوچکتر – همکاری درهنگام پذیرایی از میهمان ها انجام دهد ، در نتیجه ناتوان و مریض شده و سبب
مشکلات و بی نظمی بیشتری در خانواده می شود اما با تقسیم کارها و وظایف احساس مفید بودن افراد شکل گرفته و
عدالت رعایت می شود
فعالیت 3صفحه : 6
خرید برای خانه - نظافت منزل – چیدن وسایل خانه- آماده کردن غذا و چایی – نگهداری از کوچکترها – کمک
درسی به خواهر و برادر کوچکتر – همکاری درهنگام پذیرایی از میهمانها
فعالیت 4صفحه : 6
همکاری در جابجایی وسایل سنگین همسایه ها – تزیین و چراغانی کردن محله دراعیاد و مراسمات مختلف –کمک
به سالمندان و معلولان - کمک مالی و معنوی به مستمندان و فقیران محله – مراقبت از اموال عمومی
فعالیت 5صفحه : 6
مساجد – حسینیه ها – دفاتر شوراهای اسلامی و شورای حل اختلاف - پایگاه بسیج – خانه های ریش سفیدان و
معتمدان محل
فعالیت 6صفحه : 6
خودخواهی – دنیا طلبی – وسوسه های شیطانی – ناتوانی در برقراری روابط صحیح – عدم همدلی –عدم روحیه
تعاون و همکاری – نداشتن مهارت و آموزشهای لازم و کافی در تعاونی ها– حسادت و عداوت


درس 2                    

 

فعالیت 1صفحه : 7
افزایش و ایجاد روحیه ی نیکوکاری – تمایل به کارهای نیک و خدا پسندانه –انجام بهتر فریضه ها و واجبات دینی
بخشودگی گناهان و برخورداری از اجر معنوی –افزایش مال وبرکت روزی – آرامش خاطر و...
فعالیت 2صفحه : 7
جلوگیری از اختلافات ودر گیری های افراد و خانواده ها – ایجاد صلح و سازش میان مردم – رسیدگی به جاده ها و
سایر امکانات مورد نیاز روستاها و مناطق محروم –پرداخت دیه ی جرایم غیر عمد –حمایت از خانواده های
زندانیان – کمک به مناطق زلزله زده و سیل زده
فعالیت 3صفحه : 8بر عهده ی دانش آموز است . اما میتوان با مختصر توضیحی مکان مشخصی را یادآوری
کرد.
فعالیت 4صفحه : 8
به مادیات نباید دل بست چون با انجام کارهای نیک تنها یاد و نام نیک است که می ماند عاقبت به خیر بودن و
ماندگار بودن نام نیک – بقول سعدی : سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز . و...
فعالیت 5کاربرگه شماره 1صفحه : 8بستگی به علاقه و سلیقه دانش آموز دارد
فعالیت 6صفحه : 11بر عهده ی دانش آموز است . اما میتوان با مختصر توضیحی مکان مشخصی را یادآوری
کرد.
فعالیت 7صفحه : 11
برخورداری از کسب سود و منافع مشترک - حلمشکلاتاقتصادی اعضاوایجادرفاهوزندگیبهتراعضا برخورداری از اجر
معنوی و بذل و بخشش و نبودن فقر مادی و معنوی .


درس 3                       

فعالیت 1صفحه : 15
حجت الاسلام دکتر حسن روحانی – با رأی مستقیم مردم – 7نفر بودند که 2نفرشان انصراف دادند .
فعالیت 2صفحه – 1332 : 17بعدی – 1336اگر در آن زمان 18سال داشته باشند طبق قانون می توانند .
فعالیت 3صفحه : 17به ترتیب : راه و شهر سازی – فرهنگ و ارشاد اسلامی – بهداشت و درمان وآموزش پزشکی
– نیرو .


درس 4                           

فعالیت 1و 2صفحه : 22باراهنمایی دبیر دانش آموزان برنامه و فعالیت دلخواه خود را انجام دهند
.
فعالیت 3کاربرگه شماره 2صفحه : 21
: 1
– 1اعلام داوطلب شدن – 2تأیید صلاحیت – 3شرکت در تبلیغات – 4انتخاب شدن با کسب حداکثر آرا
– 5تنفیذ – 6تحلیف – 7انتخاب وزیران و معرفی آنها به مجلس .
: 2
1وزارت آموزش و پرورش 2وزارت بهداشت 3وزارت امور خارجه 4وزارت جهاد کشاورزی -5وزارت ورزش و
نوجوانان 6وزارت علوم و تحقیقات و فناوری 7وزارت نیرو 8وزارت صنعت و معدن و تجارت
فعالیت 4صفحه : 21
سبب وابستگی کشور به نفت یا تک محصولی شدن میشود که در مواقع بحرانی مانند نوسانات قیمت جهانی یا تحریم
و جنگ با کاهش درآمد ومشکلا ت اقتصادی زیادی روبرو خواهد شد . باید با همت و توانایی علمی جوانان و
دانشمندان و با تکیه بر علم و فناوری روز وبافعالیتهایی در زمینه کشاورزی و صنعت ، و با حمایت از تولیدات داخلی
و ملی صادرات غیر نفتی و تولیدات داخلی را افزایش داد تا از وابستگی و تک محصولی شدن دور شد .
بکار ببندیم صفحه : 22
به زبان دانش آموز مانند نمونه : از بین بردن محرومیت و فاصله طبقاتی – برقراری آرامش و امنیت - ایجاد
اشتغال - مهار تورم و برقراری ثبات اقتصادی -افزایش سطح فرهنگ و آگاهی مردم - رشد و پیشرفت کشور در
سطح بین المللی


درس 5                            

فعالیت 1ص: 24
üبعنوان مثال استقلال طلبی یا شک و تردید
üبله ، هرچه از والدین خود فاصله می گیرم تمایل به طغیان و مخالفت در من زیاد می شود " استقلال طلبی " وبا شک
و تردید احساس دلهره و نداشتن اعتماد به نفس .
üوارد نشدن به جمع ها و موقعیتهای اجتماعی غیر اجباری - داشتن اعتماد به نفس و شناخت واقعی خود
üبرنامه ریزی مناسب با مشورت افراد موفق - توجه به نصیحتهای والدین
فعالیت 2ص: 25
الف : اهداف کوتاه مدت : گرفتن نمرات خوب در پایان ترم – قبولی در آخر سال – خرید لپ تاپ یا تبلت آموزش
خوشنویسی و زبان انگلیسی و مراحل مقدماتی کامپیوتر تا یکی دو سال آینده
اهداف بلند مدت : رفتن به دانشگاه و تحصیل در رشته مورد نظر – داشتن یک شرکت و یا کارخانه داشتن یک شغل
مناسب و دلخواه –خرید یک خانه مسکونی - انجام یک ازدواج موفق .
ب : بله با داشتن تلاش و پشتکار مناسب و توکل به خدا و برنامه ریزی صحیح و اولویت بندی مناسب کارها.
ج : بطور مستقیم : والدین – خواهر و برادر بزرگتر – مربیان و معلمان ومشاور مدرسه و مشاوره با افراد موفق و با
مهارت در هر یک از این کارها . بطور غیر مستقیم :شناسایی استعدادها و توانایی خود – اعتماد به نفس و اعتماد
کامل و توکل به خداوند .
فعالیت 3ص: 26
الف : سریع اورا به بیمارستان بردند اما به هوش نیامد و نیروی انتظامی بهرام را دستگیر کرد
ب : خانواده بهرام : نگرانی از وضعیت نامعلوم آینده بهرام – هزینه بیمارستان و رفت و آمد خانواده و از کار و
زندگی افتادنشان .خانواده حامد که ازیکطرف نگران وضعیت بهرام بودند و از طرفی نگران بدنام شدن حامد در
محله .
ج : توپ را دوباره پس می داد ومی خواست که تکرار نکنند و در صورت تکرار با خانواده آنها صحبت می کرد واز
اولیای آنها و والدین خود کمک می گرفت ومقداری در مورد عواقب خشمگین شدن خود نیز فکر می کرد
فعالیت 4ص: 26
خیر ناخشنودی در ما احساس بد بوجود آورده و ما را وادار به انجام عمل بد می کند در این هنگام هورمونی در مغز
ترشح کرده و سبب افزایش ضربان قلب و فشار خون و گرفتگی عضلات می شودو در نتیجهبا از دست دادن تمرکز
حواس خود با صدای بلند فریاد زده و نمی توانیم بدرستی تصمیم بگیریم
فعالیت 5ص: 28
مانند نمونه : حضرت علی (ع) : خشم با دیوانگی آغاز می شود و با پشیمانی پایان می یابد .
فعالیت 6کاربرگه شماره 3ص : 28
بطور کلی بهتر است بر عهده دانش آموز گذاشته شود ، اما شیوه های احتمالی :
موقعیت : 1
بهتر است با در ک شرایط موجود و با آرامش کامل علت را از پدر پرس و جو کنند و منتظر فرصت مناسب باشند
موقعیت : 2ممکن است قبل از او به یکی دیگه هم گفته باشد ،پس نباید عصبانی شودبلکه با خونسردی ناراحتی خود
را بیان کرده و منتظر واکنش او باشد ؛ ضمنا بایددر انتخاب دوست هم دقت کند تا دوست رازداری باشد
موقعیت : 3
با قبول اشتباه خود معذرت خواهی کند وقول دهد در مرتب کردن فایلها به او کمک کند و اشتباه خود را جبران
کند
موقعیت : 4
سعی کند تا از او دور شده و به محض رسیدن به خانه پدر و مادرش را مطلع کند تا با والدین او صحبت کنند
فعالیت 7ص : 28
خیر – با این کار بر مشکلات زندگی خود و خانواده می افزاید و خودش را کلافه کرده و دیگر نمی تواند براحتی از
دست و دام اعتیاد خلاص شود و به لحاظ جسمی و روحی آسیب شدیدی به خود وارد می کند
فعالیت 8ص : 28
نهگفتن، يعني وقتي ما نميخواهيم مطلبي را بپذيريم با استفاده از این مهارت، بدون آن که به خود و دیگران
آسیبي برسانیم، مقاومت ونه گفتنمان را به راحتی ابراز کنیم. پس باید با بیان دلیل در برابر خواسته های نادرست
دیگران بتوانیم به راحتی مقاومت کرده و نه بگوییم
جهت راهنمایی بیشتر ؛ علت های زیادی در مشکل "نه گفتن "افراد نقش دارد، از جمله :
- دلسوزی کردن برای طرف مقابل و تصور اینکه اگر نه بگویید، شاید هیچ کس دیگر نخواهد یا نتواند به او کمك کند
و در نتیجه ممکن است کارش راه نیفتد،تصور اینکه اگر نه بگوید، طرف مقابل دیگراو را دوست نخواهد داشت
- اعتقاد به اینکه اگر از درخواست دیگران سر باز زند، آدم بد و خودخواهی محسوب شود
- ترس از دست دادن رابطه با فرد مقابل؛ که هیچکدام به هیچ وجه درست ومورد قبول کسی نیست
فعالیت 3ص : 28
علل فردی : مانند نداشتن آگاهی کافی خود فرد :
راه حل : با دانستن عواملی که فرد را در معرض خطر اعتیاد قرار می دهند، می توان افراد در معرض خطر را
شناسایی کرد و برای پیشگیری از ابتلای آنان به اعتیاد، برنامه ریزی های دقیق و مؤثر انجام داد.
علل خانوادگی : مانند بی توجهی والدین به تربیت فرزندان :
راه حل : با تاکید برارزش های خانوادگی و محکم کردن پایه های خانواده و همچنین والدین باید ارتباط با
فرزندانشان را بهبود بخشند و به آن ها استقلال رأی و دخالت در امر تصمیم گیری بدهد.
علل اجتماعی : مانند دسترسی آسان به مواد مخدر - نابرابری های اقتصادی و اجتماعی
راه حل : ایجادزمینه ی اشتغال برای همه اقشارجامعه - ارتقای فرهنگی افرادجامعه- کنترل شدیدمرزهای کشور.
فعالیت 12ص : 23
بدهی کلی -کثیفی وآشفتگی – بیماریهای دهان و دندان- عفونت دستگاه تنفسی فوقانی- اختلالات پوستی
اختلالات عصبی وشناختی-اختلالات خواب وهذیان گویی - تهوع -یبوست-مشکلات شغلی و تحصیلی - تداخل
دارویی – خشونت درخانواده -طلاق- کاهش درآمدو فقر- بیکفایتی درانجام وظایف خانوادگی - غفلت
ازفرزندان – ضعف پایبندي به اصول اخلاقی ومذهبی- بی خانمانی شوبیکاري- انواع جرائم مثل سرقت
فعالیت 11ص : 23
بخاطر : جلوگیری از پیامدهای ذکر شده در فعالیت شماره 12مانند فروپاشی خانواده ها و اختلافات
خانوادگی جلوگیری از بی نظمی و نابسامانی واز بین رفتن سرمایه ملی و نیروهای انسانی و اقتصادی جامعه .


درس 6                      

فعالیت شماره 1صفحه : 32
مهمترین وظیفه ی والدین مراقبت وتربیت صحیح فرزندان و تحویل آنها به جامعه است ، بخاطر انجام این مسولیت
مهم باید مواظب باشند
فعالیت شماره 2صفحه : 32
ارتباط با خدا ویاد اوبا دعا کردن و نماز خواندن انسان را آرام کرده و از وسوسه های شیطانی باز می دارد در آیه 45
سوره عنکبوت : إِنَّالصَّلاةَتَنْهَیعَنِالْفَحْشَآءِوَالْمُنکَر : همانانماز (انسانرا) ازفحشاومنکربازمیدارد
فعالیت شماره 3صفحه : 32
روزهداری- بپاداشتن نمازدراوّل وقت - تلاوت قرآن وتدبردرمعانی آن - مداومت برعمل خلاف تمایل نفسانی.
پرهیزازپرخوابی ،پرخوری وپرصحبت کردن،بیکاری،تنبلی وهرآنچه اراده راسست میکند. اشتغال به فعالیتهای
سخت ودشوار –خونسردی در برخورد بامسائل - ایمان داشتن به پیروزی و مهارت نه گفتن - هرعملی رابه محض
خطوربه ذهن انجام دهیدوبه لحظه بعدحواله ندهید. مجالست باافرادصاحب ذوق وهنر – خواندن کتب زندگی نامه
بزرگان وعبرت اززندگی آنها. دوری ازدل مشغولی به کارهای روزمره وعبث وبیهوده وپرهیزازروزمرگی
درکارها.ورزش های روح افزامانندشنا ،کوهنوردی،بیابان گردی و.. .
فعالیت شماره 4صفحه : 33
گفتگوی مسالمت آمیز با صاحب چک به همراه ریش سفید و یا از طریق شورای حل اختلاف و بدنبال آن مراجعه به
دادگاه و مشاوره با یک مشاور حقوقی و نهایتا طرح شکایت با استفاده از یک وکیل مناسب .
فعالیت شماره 5صفحه : 33
درموقعیت 1فحاشی وافترا وقدرت نمایی صورت گرفته و مجازات دارد ، باید شکایت کیفری طرح شود درموقعیت
2غصب عنوان شده و مجازات دارد ، باید شکایت کیفری طرح شود
فعالیت شماره 6صفحه : 33
ممکن است با آسیب رساندن به خود و دیگران سبب افزایش اختلافات و آشفتگی و بی نظمی شوند ، برای مثال در
مورد فعالیت شماره 4؛ اگر صاحب چک و فروشنده خودسرانه درگیر شوند ممکن است خسارت وارده از مبلغ چک
هم بیشتر شود واعتباروآبروی فروشنده برود و صاحب چک از کار و زندگیش بماند
به کار ببندیم صفحه : 34
:1انجمن مبارزه با مواد مخدر : نوشتن روزنامه دیواری یا مقاله ای با موضوع خطر و تهدیدات مواد
مخدر برگزاری سخنرانی توسط مدیر و مشاور – نمایش فیلم و تئاتر با موضوع افیون یا بلای خانمان سوز
: 3تماس با شماره 112یا ارسال پیامک سامانه 112122
: 4وکیل کسی است که دررشته ی حقوق درس خوانده وبه قوانین آشناست وپروانه ی (اجازه نامه) وکالت دارد و به
قوانین آشنایی کامل دارد و طی قراردادی با موکل خود به مسایل شکایت شده رسیدگی می کند تا حقی پایمال
نشود و درصدور حکم عادلانه به قاضی کمکی شود.


درس 7                                

فعالیت شماره 1صفحه : 37
جهت انجام این فعالیت باید انواع رسانه ها را بدانیم ؛
– 1رسانه کلامی مانند زبان : اعلام نحوه دادن نمرات مستمری توسط معلم در کلاس
– 2رسانه چاپی یا نوشتاریمانند علائم،کتابها،روزنامه هاومجلّات: خواندن خبری از مجله رشد
- 3رسانه های الکترونیکی مانند : تلفن،رادیو،تلویزیون، اینترنت
مانند نمونه دریافت پیامک از طریق تلفن– شنیدن خبری از رادیو – دریافت مطالبی از طریق ایمیل


فعالیت شماره 2صفحه : 39
الف : - 1اختراع ماشین چاپ درقرن پانزدهم میلادی توسط گوتنبرگ آلمانی
-2استفاده ازالکتریسیته و اختراع تلگراف درسال 1842میلادی توسط مورس و اختراع تلفن توسط گراهامبل به
سال 1876میلادی
3به وجودآمدن ارتباطات بی سیم واختراع رادیو درسال 1835توسط مارکنی ایتالیایی
4اختراع سینما وتلویزیون وبه راه افتادن شبکه هاوایستگاه های تلویزیونی و ماهواره ای
ب : باورودرایانه به زندگی بشر،انقلابی درذخیرةاطلاعات به وجود آمدهاست.
ماهواره هاحجم زیادی ازاطلاعات را بدون آنکه به سیم نیازباشدازجایی به جای دیگرکرةزمین منتقل می کنند
ماهواره ها امکان استفاده ازتلفن همراه،شبکه های تلویزیونی واینترنت رافراهم می کنند.


فعالیت شماره 3صفحه : 39
- از اتفاقات جهان اطراف و حال و احوال همدیگر بی خبر می ماندیم
- تبادل اطلاعات و فناوری و اختراعات وکارهای اداری و آموزشی به کندی صورت می گرفت

 

پاسخ فعالیت های درس8

 

 

 

 

توجه: درس 8 فعالیتهای شماره 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و کاربرگه شماره 4 : همگی بر عهده دانش آموز بوده و جواب قطعی و ثابتی ندارد وفقط باتوجه به موقعیت شهری یا روستایی دانش آموز می تواند متفاوت باشد چون همه نمی توانند از اینترنت استفاده کنند و یا در بیشترنقاط روستایی دسترسی به اینترنت وجود ندارد . اما به مواردی اشاره می کنم :

فعالیت شماره 1: تلفن همراه – جستجوی مطالب در اینترنت – خرید اینترنتی – ارسال مطلب از طریق ایمیل

فعالیت شماره 3 : بله –تلویزیون با تبلیغ ما را تشویق به خرید انواع تبلت یا وسایل ورزشی کرده است ویا با تبلیغ نابجای نوشابه ها یا مواد خوراکی مضر بچه ها را ترغیب به خوردن آنها کرده است ویا اینترنت با جستجوی سریع مطالب علمی مورد نظر را در اختیار ما قرار می دهد ویا با آ گهی دربرخی سایتها بچه را تشویق به بازیهای خطرناک کرده ودر اختیار آنها قرار می دهد.

 

فعالیت شماره 5 : تلفن همراه – رادیو –تلویزیون - اینترنت

فعالیت شماره 6 صفحه 45 : 1 - توجه زیاد افراد خانواده به رسانه ها ( تلویزیون – لپ تاپ – تلفن همراه ) سبب کاهش روابط خانوادگی بین افراد خانواده می شود 2 - اعتیادبه بازیهای رایانه ای یااینترنت باعث اختلال درزندگی وتحصیل و عادات غذایی ودر نتیجه سرد شدن روابط خانوادگی می شود

 

 

درس نــهــــــم    


.2سورة مَسَد (سورة 111قرآن مجید)


.3پیروی كوركورانة مشركان از عقاید آباء و اجدای؛ مخالفت آشكار اسلام با افكار و عقاید جاهلي؛ به خطر افتادن منافع اقتصادی
اشراف مكه با گروش بردگان و فقیران به اسلام؛ به خطر افتادن مقام و موقعیت سیاسي و اجتماعي سران مشرك.


.4تطمیع پیامبر (صليالله علیه و آله و سلم) با مال و مقام؛ تهدید و آزار و اذیت رسول خدا؛ تهمتزني و دشنامگویي به رسول خدا؛
منصرف كردن ابوطالب از پشتیباني پیامبر؛ آزار و شكنجة مسلمانان تا سرحد مرگ؛ تحریم اقتصادی و اجتماعي مسلمانان؛
توطئه برای قتل پیامبر


.5مشركان پیماننامة تحریم اجتماعي و اقتصادی مسلمانان را درون صندوقچهای در كعبه نهادند. پس از سه سال پیامبر اسلام با
اشارة فرشتة وحي خبر داد كه آن پیماننامه را موریانه خورده است و تنها عبارت «باسمك اللهم» از آن باقي مانده است.
مشركان وقتي صندوقچه را گشودند با شگفتي درسي خبر رسول خدا را دریافتند و ناگزیر شدند دست از محاصره بردارند و
مسلمانان به زندگي عادی خود بازگردند و این یك پیروزی بزرگ برای آنان به شمار ميرفت.


.8پیماننامه های پیامبر با مردم یثرب (عقبة اول و دوم)؛ توطئة مشركان برای قتل حضرت محمد (صلي الله....)


.7مهاجرت پیامبر از مكه به مدینه مبنای تاریخ و تقویم مسلمانان قرار گرفت و از آن زمان تا كنون 1333سال شمسي و 1435سال
قمری ميگذرد.

درس دهــــــــــــم 

فعالیت1-صفحه57:

-اصرارامام علی(ع) برعمل به قرآن وسنت پیامبر واجرای کامل عدالت اسلامی.

-فتنه جویی سه گروه ثروت اندوزان(ناکثین) . ریاست طلبان(قاسطین) و ساده اندیشان(مارقین یا خوارج)

فعالت4-59:

 

 

 

فعالیت های فصل ششم- درس 11

 

• 2-یكي از علل مهم نابودی ابومسلم خراساني و خاندان برمكیان از سوی خلفای عباسي (منصور و هارون) با وجود خدمتي كه اینان به عباسیان كردند، ترس از نفوذ و قدرت روز افزون آنها بود. خلفا وجود چنین افراد قدرتمندی را خطری برای حكومت و قدرت خود تصور ميكردند. رقبا و دشمنان ابومسلم و برمكیان در دربار عباسیان نیز مرتب علیه آنها مشغول توطئه و دسیسه بودند.



•3- ایران، عربستان، شام، فلسطین، مصر، لیبي و الجزایر.مركز خلافت: بغداد.

 


•4-  الف) شباهتها:

1-هر دو حكومت، از طریق نامشروع وبا دروغ وفریب به قدرت رسیدند؛
2-امویان و عباسیان هر دو خلافت را در خاندان خود موروثي كردند.

3-آنها در خشونت و ظلم نسبت به مخالفان به خصوص
شیعیان و اهل بیت علیهمالسلام دست كمي از یكدیگر نداشتند.

4-هر دوی آنها نسبت به اجرای اصول و ارزشهای اسلامي بيتوجه و یا كم توجه بودند.



• ب) عباسیان سیاست قوم گرایي امویان و برتری دادن اعراب نسبت به ایرانیان را ادامه ندادند، از این رو، در دوران خلافت آنان مقام و موقعیت سیاسي و اجتماعي ایران مسلمانان ارتقا یافت و موفق شدند به مناصب بالای حكومتي مثل وزارت، حكومت ولایات و فرماندهي سپاه دست یابند.

 

 

پاسخ فعالیت های فصل ششم - درس12

 

 1-خیر؛ زیرا برخي از این سلسله ها مانند طاهریان و سامانیان با فرمان و یا با تأیید خلیفة عباسي به قدرت رسیدند و خود را وفادار و مطیع خلافت نشان ميدادند. با این حال، در ادارة قلمرو خود استقلال كامل داشتند و مانع دخالت خلیفه و عواملآن در درون قلمرو خود ميشدند؛

  اما حكومتهای صفاریان، علویان، آل بویه بدون اجازه و تأییدخلیفه حكومت و قدرت را به دست گرفتند. روابط این حكومتها اغلب با خلافت عباسي خصمانه بود.


  2- این متن به روشني بیانگر بي اعتمادی و دشمني است كه یعقوب لیث صفاری با خلافت عباسي داشت و از این رو به جنگ سپاه خلیفه رفت، اما توفیقي نصیب او نشد.



دانش آموزان  برای اجرای این فعالیت، متن درس، نقشهها و نمودار خط زمان را به دقت مرور
نمایند. هدف از طراحي این فعالیت آن است كه دانشآموزان با مفاهیم صرفاً دانشي مربوط به سلسله ها آشنا شوند.

 

پاسخ فعالیت های فصل هفتم- درس 13


  1- زیرا سلجوقیان موفق شدند بر سرزمینهای وسیعي كه شامل بخش عمدة فلات ایران و مناطق همجوار آن از مرزهای چین تا دریای مدیترانه ميشد، مسلط شوند و حكومتي نیرومند را به وجود آورند. در دوران سلجوقیان تشكیلات و نظام دیواني وعلم ودانش وهنر رونق زیادی گرفت.


3-سلجوقیان با شكست امپراتوری روم شرقي در جنگ ملازگرد، بر بخش وسیعي از آسیای صغیر (تركیة امروزی و سوریه) مسلط شدند؛  و مدتها در آن منطقه حكومت ميكردند. بنابراین، به دلیل تسلط سیاسي
طولاني سلجوقیان بر منطقة آسیای صغیر، آثار و بناهای زیادی از آن دوره بر جا مانده است.

5- علل اقتصادی:

فقر وگرسنگی وقحطی گسترده در اروپا - شیوع انواع بیماری ها- افزایش روزافزون بیکاری

علل سیاسی:

شکست روم شرقی وتصرف آسیای صغیر به دست سلجوقیان - اختلافات مذهبی وبهانه بازپس گیری بیت المقدس



فعالیت فصل هفتم - درس14


دیوان عرض (وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح)

دیوان اشراف (وزارت کشور)

دیوان استیفا (سازمان اموراقتصادی ومالیاتی)

 

 

پاسخ فعالیت های فصل هشتم - درس15


1- خیر؛ زیرا مغولان به رهبری چنگیز متحد شده و قدرت زیادی به دست آورده بودند. آنها پس از فتح چین و تركستان ثروت بسیاری كسب كردند و در پي آن بودند كه به دیگر سرزمینهای آباد و ثروتمند نیز هجوم آورند. قتل اعضای كاروان تجاری مغول توسط حكومت خوارزمشاهیان به چنگیز خان بهانة مناسبي داد كه به ایران حمله كند.


2- کاربرگه شماره10:
الف- علتهای مربوط به مبدأ(مغولستان و مغولان:)

افزایش جمعیت قبایل مغول؛ قدرتمندی قبایل متحد پس از اتحاد؛
روحیة جنگجویي و خشونت مغولان؛ داشتن رهبری مصمم و با ارادة آهنین مانند چنگیز خان؛ انگیزه نیرومند مغولان برای
فتح سرزمینهای دیگر پس از موفقیت در فتح چین


ب – علت های مربوط به مقصد (ایران و خوارزمشاهیان:)

ضعف حكومت خوارزمشاهیان و تسلط نداشتن بر فرمانروایان
محلي؛ دشمني و ستیز با خلافت عباسي؛ سیاست جنگي نادرست سلطان محمد خوارزمشاه.

3- براثرهجوم مغول ها بسیاری از ایرانیان کشته ،  اسیر و یا آواره شدند.ترس و وحشت ایران را فرا گرفت . شهرها وآبادی های زیادی به همراه تمامی امکاناتشان نابودشدند.
4- ماوراء النهر، سمرقند، بخارا ، خوارزم، خراسان، هرات، بلخ، ری، همدان، کرمانشاه ، آذربایجان و....
5-اولا" همه باید تلاش کنند جنگی رخ ندهد- درصورتی که جنگی اتفاق افتاد طرفین باید رو در رو اهداف نظامی را مدنظر قرار دهند واز نسل کشی، تخریب بنیان ها وزیر بناهای فرهنگی اجتماعی واقتصادی یکدیگر پرهیز کنند.

فعالیت های فصل هشتم - درس16
 
1- شباهت آنها استفاده از فنون هنری ومعماری ایرانی-اسلامی وتلفیقی ازآن دو است.
2- چون مغول ها که جز خوی وحشی گری ،خشن ،  ویرانگری و بیابانگردی چیزی نمی دانستند و هرچند توانستند با زور شمشیر صدمات جبران ناپذیری به ایران واردکنند، ولی درنهایت در برخورد با فرهنگ اصیل وبرتر ایرانی وبا تلاش بزرگان ایرانی سرانجام
 مغولان خوی وحش گری خود را کنار گذاشتند و با فرهنگ و تمدن ایرانی ــ اسلامی آشنا شده و راه و رسم کشورداری را آموختند.
4- به دلیل تلاش های بزرگان ایرانی و اعتقاد محکم مردم ایران به فرهنگ وتمدن ایرانی- اسلامی که به هیچ قیمتی حاضر نبودند از اعتقادات اصیل خود دست بکشند و فرهنگ بیگانه را قبول کنند و این موضوع در طول تاریخ نیز صدق میکند.